Zdravé oleje: Aké druhy existujú a v čom spočívajú ich benefity?

V dnešnej dobe je výber kuchynských olejov skutočne široký. Stretnúť sa môžete s desiatkami rôznych druhov, ktoré sa líšia svojimi vlastnosťami. Zdravé oleje na varenie môžu prinášať viacero pozitívnych účinkov na ľudské telo a zároveň skvele dochucovať jedlo. Čo by ste o nich mali vedieť?

chef cooking food restaurant kitchen
Zdroj obrázka: freepik.com

Výroba rastlinných olejov 

Oleje získavajú svoje charakteristické vlastnosti už počas výroby. Na základe nej rozlišujeme 2 základné druhy

Rafinované oleje 

Pri ich výrobe sa využívajú vysoké teploty, vďaka ktorým oleje získavajú lepšiu trvanlivosť a odolnosť voči rôznym vonkajším vplyvom. Nevýhodou je však skutočnosť, že vysoká teplota ničí mnohé cenné látky – vitamíny, minerály či omega-3 mastné kyseliny. Výsledný olej tak nemá takmer žiadnu chuť ani vôňu. 

Za studena lisované oleje 

Ako už napovedá ich názov, tieto oleje sa lisujú za studena bez použitia vysokých teplôt. Vďaka tomu si zachovávajú svoju prirodzenú vôňu, chuť a vysoký obsah cenných látok. Avšak, sú pomerne citlivé na svetlo a nemajú takú dlhú trvanlivosť. Pokiaľ sú dlhšie vystavené slnečnému žiareniu, rýchlo sa kazia. 

Zapamätajte si: Dôležitým parametrom pri výbere oleja je bod zadymenia. Ide o teplotu, pri ktorej sa olej začína rozkladať. Stráca tak svoje pôvodné vlastnosti a stáva sa škodlivým pre zdravie. Rafinované oleje majú bod zadymenia najvyšší, obvykle viac ako 210 °C. 

closeup shot chef cooking with blurred background
Zdroj obrázka: freepik.com

Rastlinné oleje – druhy, ktoré sa oplatí poznať 

Rastlinné oleje, predovšetkým nerafinované druhy, môžu mať viaceré priaznivé účinky na zdravie. Obsahujú totiž mnoho vitamínov, minerálov a antioxidantov a taktiež v nich nájdete omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú prirodzenou súčasťou rastlín. 

Uvažujete nad tým, ktorý rastlinný olej je najlepší? Pozornosť sa oplatí venovať najmä nasledovným druhom. 

Avokádový olej

Medzi najlepšie liečivé rastlinné oleje nepochybne patrí práve avokádový. Ten má bod zadymenia na úrovni až 270 °C, takže je vhodný aj na varenie. Obsahuje vitamín C, E či B6, bielkoviny, draslík a mnohé antioxidanty. Navyše, má zaujímavú jemnú chuť, ktorá skvele oživí mnohé jedlá

Kukuričný olej 

Pokiaľ hľadáte najlepšie oleje na vyprážanie, tento druh rozhodne stojí za pozornosť. Ak je nerafinovaný, má bod zadymenia na úrovni 178 °C. V rafinovanej podobe je to približne o 54 °C viac. Nájdete v ňom mangán, zinok, horčík či omega-3 mastné kyseliny. Môže podporovať zdravie srdcovo-cievneho systému a pozitívne vplývať na imunitu. 

Olivový olej

Medzi zdravé oleje nepochybne patrí aj olivový, ktorý sa najčastejšie vyrába lisovaním za studena. V takom prípade sa označuje ako extra panenský. Niektoré lacnejšie varianty môžu byť sčasti rafinované. Vďaka bohatému zastúpeniu vitamínu E, omega-3 mastných kyselín a ďalších cenných látok dokáže olivový olej pomáhať pri mnohých zdravotných problémoch. Má bod zadymenia až 210 °C, takže sa hodí nielen do studenej kuchyne, ale je vhodný taktiež na varenie. 

Zaujímavosť: Kvalitný olivový olej nájde uplatnenie nielen v kuchyni, ale aj pri liečbe pokožky. Môže pomáhať pri mnohých kožných ochoreniach. Stačí ho natrieť na postihnuté miesto podobne ako krém. 

high view bottles filled with olive oil marble background
Zdroj obrázka: freepik.com

Slnečnicový olej 

Keďže má pomerne nízky bod zadymenia, len 110 °C, určený je primárne do studenej kuchyne. Často sa používa ako prísada do šalátov. Má jemnú chuť a obsahuje viacero cenných látok – napríklad kyselinu olejovú a palmitovú či vitamín E. 

Repkový olej

Jeden z najznámejších olejov, ktorý je charakteristický výnimočným pomerom omega-6 k omega-3 mastným kyselinám, a to na úrovni 4:1. Je tak veľmi prospešný pre srdcovo-cievny systém. Aj ako nerafinovaný má bod zadymenia až 204 °C, vďaka čomu je vhodný aj na vysmážanie, pečenie či varenie. 

Palmový olej 

Vďaka vysokej hodnote bodu zadymenia na úrovni 210 °C je palmový olej ako stvorený na vyprážanie a smaženie. Jeho nevýhodou je však skutočnosť, že pri výrobe je viacnásobne rafinovaný. Obsahuje tak menej zdraviu prospešných látok ako ostatné oleje z tohto zoznamu. Kvôli vyššiemu obsahu nasýtených mastných kyselín nie je vhodné užívať ho pravidelne vo väčších množstvách. 

Kokosový olej

Tento zaujímavý olej prináša viacero pozoruhodných účinkov na ľudské telo. Môže podporovať chudnutie, potláčať chuť na sladké či posilňovať imunitný systém. Dokonca, neraz sa využíva aj ako podpora liečby kožných ochorení. Je osvedčenou voľbou do studenej kuchyne, pričom sa hodí aj na varenie. Vyznačuje sa bodom zadymenia 200 °C. 

greek salad with fresh vegetables feta cheese kalamata olives
Zdroj obrázka: freepik.com

Ďalšie zdravé oleje na varenie

Z menej typických rastlinných olejov, ktoré sa používajú v kuchyni, môžeme spomenúť aj hroznový, sezamový, sójový, arašidový, arganový, dyňový či konopný. Väčšina z týchto druhov nie je vhodná na tepelné úpravy, avšak prakticky všetky sú ako stvorené na dochucovanie studených jedál. Potešia výnimočnou chuťou a vysokým obsahom cenných látok. Dokážu tak pozitívne vplývať na ľudské telo. 

Zdravé oleje bez starostí! 

Využívate vo vašej gastro prevádzke zdravé rastlinné oleje? Máme pre vás riešenie, ako sa vyhnúť ich zdĺhavému zháňaniu a dovážaniu. Stačí využiť naše služby! Z našej širokej ponuky si môžete vybrať ľubovoľné druhy olejov v požadovaných množstvách. No a my vám ich dovezieme priamo do vašej prevádzky. Odbremeníme vás tak od zbytočných starostí a zároveň zefektívnime vaše podnikanie.

    Objednajte si olej – rýchlo a efektívne

    O všetko sa postaráme za Vás. Nový olej Vám doručíme a použitý zoberieme.
    Napíšte nám a my sa Vám obratom ozveme.

    ochrany osobných údajov