Aj vy si občas vyrazíte s partnerom, rodinou, kamarátmi alebo blízkymi do reštaurácie? Vidinu pekného večera môže jednoducho pokaziť personál, kvalita jedla či čistota v podniku. Otázka tak znie – ako rozpoznať kvalitnú gastro prevádzku, ktorá stojí za opakovanú návštevu?
Na území Slovenska sa nachádzajú tisícky gastro prevádzok. Najmä vo veľkých mestách je ich koncentrácia veľmi vysoká – na jednej ulici často nájdete hneď niekoľko reštaurácií, barov či kaviarní. Vybrať si tak jednu, ktorú poctíte vašou návštevou, môže byť náročné.
Veľká konkurencia v gastro segmente však má pre zákazníka jednu veľkú výhodu. Majitelia a manažéri reštaurácií sa musia veľmi snažiť, aby ich podnik vynikol a predbehol ten konkurenčný. Napriek tomu sa ale nájdu prevádzky, ktoré nie sú veľmi kvalitné. My vám poradíme, ako sa im vyhnúť a na ktoré detaily dbať, ak chcete mať istotu, že váš zážitok vám nič nepokazí.
Kľúčové znaky kvalitnej gastro prevádzky
Aby ste mohli spoľahlivo odlíšiť kvalitný gastro podnik od toho nekvalitného, častokrát si musíte všímať aj úplné drobnosti. Pozornosť venujte najmä nasledovným veciam.
1. Čistota v podniku a jeho okolí
Na zážitok z baru či reštaurácie do veľkej miery vplýva čistota. A to nielen vo vnútri prevádzky, ale aj okolo nej. Predsa len, asi sa vám nebude dobre jesť, keď pri pohľade z okna uvidíte preplnené kontajnery, z ktorých sa vysýpajú na zem odpadky. Majitelia a manažéri kvalitných podnikov investujú nemalé prostriedky, aby aj okolité prostredie žiarilo čistotou.
Samozrejme, podstatnú úlohu zohráva aj čistota vo vnútri podniku. Či už podláh, toaliet, alebo samotných stolov. Pozornosť venujte aj pohárom, tanierom a príborom. V menej kvalitných baroch či reštauráciách sa vám môže stať, že na nich uvidíte drobné zaschnuté zvyšky čistiaceho prostriedku či v horšom prípade jedla. S takýmto problémom by ste sa v kvalitnej prevádzke rozhodne nemali stretnúť.Praktický tip: O kvalite kaviarne vám veľa napovie čistota kávovaru a pomôcok, ktoré obsluha používa na prípravu nápojov. Ak sa celé vybavenie doslova leskne, je to znak, že ste v naozaj kvalitnom podniku.
2. Kvalita surovín
V snahe znižovať náklady sa manažéri gastro prevádzok častokrát uchyľujú k nakupovaniu lacnejších surovín. Ako to už ale v živote býva, cena obvykle odráža kvalitu. Lacné mäso, chemikáliami ošetrená zelenina, ktorá precestovala polovicu sveta a zmrazené polotovary plné konzervantov či iných chemických prísad – no povedzte, znie to lákavo? Pravdepodobne nie.
Vysoká cena však automaticky neznamená, že daný podnik používa kvalitné suroviny. Všímať si treba samotné jedlo. Je mäso mäkké a čisté? Alebo šľachovité a plné chrupaviek? Má zelenina výraznú chuť alebo ju takmer ani neviete vnímať? Toto všetko sú drobnosti, ktoré odhalia skutočnú kvalitu.
Naša rada: Ak vám reštaurácia ponúkne majonézu, kečup alebo čili omáčku, všímajte si jej značku. Tá vám hneď napovie, či podnik volí najlacnejšie možné riešenie, alebo investuje do kvality.
3. Čerstvosť
Čerstvosť a kvalita spolu úzko súvisia, no nie sú vždy automaticky prepojené. Napríklad, môže sa stať, že reštaurácia síce nakúpi mimoriadne kvalitné mäso, no ak ho má pred prípravou 2 mesiace v mrazničke, zrejme vás svojou čerstvosťou neohúri.Čerstvosť surovín do značnej miery odráža veľkosť ponuky. Ak má malá miestna reštaurácia vo svojom jedálnom lístku 50 rôznych jedál, veľa z nich pravdepodobne pozostáva z mrazených surovín, ktoré sa dajú rýchlo a ľahko kedykoľvek pripraviť. Uprednostňujte preto podniky s menšou ponukou. Pri nich je pravdepodobnejšie, že príprave jedla venujú viac pozornosti a polotovary používajú v minimálnej miere.
4. Prístup personálu
Kvalita gastro prevádzky je do veľkej miery definovaná práve personálom. Znudený čašník, ktorý vás ignoruje a nie je ochotný pomôcť, dokáže ľahko pokaziť zážitok aj z toho najchutnejšieho jedla. Už pri vstupe do reštaurácie, kaviarne či baru si všímajte, ako vás pracovníci privítajú. Usmejú sa, milo vás pozdravia a usadia? Alebo si vás ani nevšimnú a keď sa ich niečo opýtate, len stručne odvrknú?
Dôležité je aj to, ako personál pristupuje k prípadným sťažnostiam. Čašníci v kvalitnej reštaurácii spravia všetko pre to, aby vám vyhoveli. Ak sa vám náhodou niečo nepozdáva na jedle, situáciu aktívne riešia, kým nezaručia vašu spokojnosť.
Nezabúdajte: Ak sa prvýkrát chystáte navštíviť nejaký gastro podnik, prečítajte si recenzie na internete. Prezradia vám nielen kvalitu jedál v danom podniku, ale aj to, ako personál pristupuje k zákazníkom. Pozornosť venujte najmä najnovším hodnoteniam. Komentáre spred 2 či 3 rokov už totiž nemusia byť relevantné.
5. Kvalita používaného oleja
Chuť a kvalitu jedla značne ovplyvňuje kuchynský olej. Kvalitné gastro prevádzky majú vo svojich kuchyniach viacero druhov, ktoré sa hodia na prípravu konkrétnych jedál.
Vedeli ste, že do studených jedál, napríklad šalátov, sa najviac hodia panenské oleje? Jedným z najčastejšie používaných je olivový. Kvalitu najlepšie odráža jeho chuť, ktorá by mala byť jemná a zároveň dostatočne dobre citeľná.Naopak, keď si objednáte fritované alebo pražené jedlo, nemali by v ňom byť žiadne známky spáleného oleja. Kvalitné prevádzky používajú špeciálne gastronomické oleje, ktoré obvykle obsahujú kombináciu rafinovaného repkového oleja s ďalšími druhmi. Tým zabraňujú rýchlemu pripaľovaniu a dosahujú vynikajúcu chuť či konzistenciu jedla.
6. Dôraz na ochranu životného prostredia
Kvalitné gastro prevádzky podnikajú opatrenia vedúce k ochrane životného prostredia. Napríklad, nahrádzajú plastové obaly papierovými alebo umelohmotné príbory ekologickejšími drevenými.
Znakom kvalitného podniku je tiež dodržiavanie zákonov, ktoré sa týkajú likvidácie použitého kuchynského oleja. Gastro prevádzky ho nesmú nešetrne vylievať do drezu či toalety a znečisťovať tak životné prostredie. Musia si zabezpečiť jeho ekologickú likvidáciu. Ak pri danej reštaurácii uvidíte vozidlo TrafinOil, ktoré prišlo vyzdvihnúť použitý kuchynský olej, resp. prinieslo nový, je to znak, že prevádzkovateľ skutočne dbá na dodržiavanie zákonov a kladie dôraz na ekológiu a životné prostredie.
Zdroj obrázkov: freepik.com